Ny i barnehagen

Tilvenningsperioden - kaller vi den tiden nye barn og foreldre skal bli kjent og trygg på en til to ansatte i barnehagen.

Det er en spennende tid for små og store, og vi i barnehagen planlegger den tiden slik at vi kan ta oss av de nye som kommer. Vi vet at det kan være en periode med mange følelser, og at det hjelper at barna møter avdelingen sammen med foreldrene slik at de litt etter hvert blir kjent og nyskjerrig på det nye.

Personalet som møter familiene har høy kompetanse på å se barnets behov, og anerkjenner foreldrenes viktig rolle i forhold til å trygge barnet. Foreldrene vil også være de viktigste informantene om barnets behov, uttrykk, rutiner og vaner mm.

Kommunikasjon mellom foresatte og personalet skaper trygghet, og det er viktig å bygge opp en god relasjon med tanke på at foreldrene skal overlate det kjæreste de har til "nye mennesker". Hvis de kjenner at samspillet er godt gir det en trygghet som barnet merker.

Eventyrstund

Hviletid