Praktiske opplysninger

Her følger informasjon som er viktig for hverdagen i barnehagen: Bringe og hente barnet i barnehagen. Fridag eller sykdom hos barnet. Merking av klær. Informasjon fra daglig leder. Tilbakemelding om barnets dag i barnehagen. Turer. Bursdagsfeiring.

Bringe og hente barnet i barnehagen

Personalet prøver så godt det lar seg gjøre å møte barnet i garderoben. Å bli møtt i garderoben gir en trygg og god start på dagen, og foreldrene kan gå når barnet er mottatt av en voksen i barnehagen.

Ved henting må personalet få beskjed før dere forlater barnehagen. Dersom barnet skal hentes av andre enn mor eller far (eller eventuelt andre det er avtale om at kan hente barnet), skal barnehagen ha beskjed om dette på forhånd.

Fridag eller sykdom hos barn.

Dersom barnet tar fri eller er syk, ønsker vi å få beskjed om dette så raskt som mulig. Dette er fordi vi ofte starter aktiviteter og turer rundt dette tidspunktet, men også fordi vi da kan planlegge dagen utifra behovet for bemanning. Gi beskjed og registrer sykdom eler fri på Kidplan.

Barn som har feber må holdes hjemme til de har vært feberfri i 24 timer. Barn som har omgangssyke eller akutt diare må være symptomfrie i 48 timer før de kan komme tilbake i barnehagen.

Dersom barnet skal ha medisin i barnehagen skal det være med en skriftlig bruksanvisning, og det skrives en avtale om hvem som kan gi barnet medisin i barnehagen.

Merking av klær

Det er viktig at alle klær og eiendeler merkes med navn. Vi opplever at det blir mye klær vi ikke finner eieren til. Etter en stund blir klærne vasket og noen blir beholdt som låneklær, og resten blir levert til Fretex eller lignende organisasjoner som samler inn klær.

Informasjon fra daglig leder

Foruten den daglige kontakten ved bringing/ henting vil noe informasjon bli lagt ut på Veggen i Kidplan. Dette er hovedsaklig informasjon om livet på gruppene/avdelingene og hverdagslivet.

Hvert barn har også hver sin posthylle i garderoben hvor noe skriftlig informasjon deles ut.

Daglig leder/ styrer sender med jevne mellomrom ut "styrerinfo" på e- post til alle foreldre. Dette er viktig informasjon om rutiner eller andre ting det må tas hensyn til, samt påmelding hvis behov for åpen barnehage i romjula og den stille uke i påska.

Tilbakemeldinger om barnets dag i barnehagen

Det er viktig for oss i barnehagen og få gitt en liten tilbakemelding om hvordan dagen i barnehagen har vært. Vi legger stor vekt på muntlige tilbakemeldinger. Det er litt varierende hvor mye tilbakemeldinger vi får gitt på ettermiddagene da mange kan bli hentet samtidig. Vi har tettest bemanning mellom kl 8-16 når det er flest barn tilstede.

Det blir skrevet månedsevalueringer fra gruppene, hvor det oppsummeres hva som har blitt gjort den siste måneden ut fra målene i årsplanen.

Turer

Vi har faste turdager på gruppene, og bruker nærområdet aktivt. Vi varierer med å gå på tur i skog, boligområde, faste leirplasser og utforsking av nye områder. Noen ganger har vi bestemt turmålet på forhånd, mens andre ganger ser vi underveis hvor vi havner. Uansett så er veien fram til målet en viktig prosess i den pedagogiske tanken rundt turer i barnehagen.

Det er viktig at barna får utforske, at vi støtter barnas nysgjerrighet og at vi bruker sansene våre.

Barna på Nordsia må ha egen tursekk med gode reimer rundt brystet og magen, i barnehagen. Sekken skal inneholde sitteunderlag, drikkeflaske og et par tynne votter (det er kjekt å ha når en skal spise ute og det er kaldt).

Barnehagen stiller med mat og drikke på turer. Dette sikrer en felles matopplevelse, og vi varierer mellom at barna smører sin egen matpakke og at vi tar med mat og lager på tur, gjerne over bålet eller primusen.

Bursdagsfeiring

Bursdagen til det enkelte barn er en viktig dag, også i barnehagen. Da henger vi opp flagget og ønsker at barnet skal oppleve at vi gleder oss over å feire nettopp han/ henne.

Barnet får være med på å lage og pynte ei krone. I bursdagssamlinga får barnet på seg ei kappe og krona. Vi synger bursdagssang og skyter opp "raketter". Vårt mål er at barnet skal være midtpunktet i samlinga. Da vi har mange bursdager gjennom hele året tas bursdagskaker og lignende i hjemmet.

Dersom bursdagsinvitasjoner deles ut i barnehagen må ett av følgende kriterier være oppfylt
Alternativ 1: Alle barna på barnets avdeling er invitert.
Alternativ 2: Alle barna i samme årskull som barnet, enten på egen avdeling eller på begge
avdelingene, er invitert.
Alternativ 3: Alle barna av samme kjønn på avdelinga er invitert.
Alternativ 4: Alle barna av samme kjønn og i samme årskull som barnet, enten på egen avdeling
eller på begge avdelingene, er invitert.