UTEGRUPPE

Forskning viser at utetid i barnehagen har stor positiv innvirkning på overgangen fra barnehage til skole. Høsten 2020 ble "HaugenStua" bygget. På enden av Løvsetbakkene med utsikt over hele Melhus har vi nå et uteområde med akebakker, skog, åker og berg til vår disposisjon.

Forskning om utetid for barn:

Som følge av godt foreldresamarbeid har vi noe redusert åpningstid for å kunne bemanne Utegruppa best mulig. I dag er vi på "Haugen" fra kl. 06.55 til 16.30. Dette evalueres fortløpende i nært sammarbeid med foreldrene.

Vi ønsker å gi barna en trygg og god oppvekst basert på gode naturopplevelser, vennskap, medbestemmelse og fysisk aktivitet. Vi mener det er viktig at barn får kjennskap til naturen og hvordan alt henger sammen. Hvordan alle livsformer er avhengige av hverandre og at mennesket er en del av den store sammenhengen. Dette gjør vi blant annet ved å være ute i natur gjennom hele året, gjøre oss kjent med det som finnes av planter og dyr der vi ferdes, og legge vekt på at vi er gjester i naturen.

Inntil tre dager i uken vil derfor de eldste barna være på "Haugen". Med levering og henting på stedet slipper vi mange av overgangssituasjonene som en vanlig barnehagedag medfører. Det gir oss en ro til og være tilstede der vi er, og til å fordype oss i interesser og oppdagelser vi møter på veien.

Det skal utøves uteliv på barnas premisser. Vi ønsker å stimulere barnas utforskertrang, nysgjerrighet og engasjement både inne og ute. Skogen er godt egnet som leke- og læringsarena for barna med sitt mangfold og variasjon.

Vi tror at barn som får vokse opp ute i naturen og blir glad i den, senere vil ta ansvar for jorda vi lever på.